تاریخ بودجه 96 استفاده مقام معظم رهبری

تاریخ: بودجه 96 استفاده مقام معظم رهبری اخبار سیاسی و اجتماعی

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از سانحه سانچی

علت دقیق تصادم بین نفتکش سانچی و کشتی سی.اف. کریستال با بازکردن و بررسی اطلاعات جعبه سیاه کشتی ها مشخص می شود. ولی دو سناریو اختلال در سیستم ناوبری و راداری دو

گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از سانحه سانچی

گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از سانحه سانچی

عبارات مهم : تصویر

علت دقیق تصادم بین نفتکش سانچی و کشتی سی.اف. کریستال با بازکردن و بررسی اطلاعات جعبه سیاه کشتی ها مشخص می شود. ولی دو سناریو اختلال در سیستم ناوبری و راداری دو شناور یا یکی از شناورها و از کار افتادن سیستم AIS و عدم تصویر العمل درست از طرف دو شناور و یا یکی از شناورها می تواند علل تصادم باشد.

به گزارش ایلنا، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی خسارت مادی اتفاق نفتکش سانچی را ۱۱۰ میلیون دلار اعلام و تاکید کرد: “به نظر می رسد برخورد دوکشتی غیرقابل اجتناب بوده به همین علت کشتی چینی تلاش کرده با قسمت جلوی خود که مقاوم ترین بخش کشتی است به سانچی برخورد کند تا آسیب وارده به خودش را به حداقل برساند.”

گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از سانحه سانچی

بخش های مهم این گزارش عبارت اند از:

▪️تشخیص علت مهم اتفاق سانچی با بررسی نتیجه های اطلاعات ثبت شده است در جعبه سیاه دو کشتی امکان پذیر است ولی با توجه به شواهد موجود و مطالب ارائه شده است از سوی بعضی مسئولین و اطلاعات میدانی از کارشناسان در زمینه دریانوردی می توان سناریوهای مختلفی را در زمینه علت برخورد نفتکش سانچی و کشتی فله بر سی. اف کریستال بیان کرد.

علت دقیق تصادم بین نفتکش سانچی و کشتی سی.اف. کریستال با بازکردن و بررسی اطلاعات جعبه سیاه کشتی ها مشخص می شود. ولی دو سناریو اختلال در سیستم ناوبری و راداری دو

▪️براساس این گزارش ، این بررسی های نشان می دهد که دو سناریوی مهم می تواند علت تصادم بین دو شناور نفتکش سانچی و فله بر سی.اف کریستال باشد.

سناریوی ۱

▪️اختلال در سیستم ناوبری و راداری دو شناور و یا یکی از شناورها: همانطوری که در قسمت های قبل اشاره شده است هست، منطق های که اتفاق برخورد سانچی با کشتی کریستال رخ داده هست، یکی از شلوغ ترین مناطق دریایی به لحاظ ترابری بوده هست. در این پهنه آبی شلوغ از نظر ترابری دریایی به علت ارتباطات مخابراتی و راداری متعدد این احتمال وجود دارد که سیستم راداری شناورها و یا یکی از شناورها دچار اختلال شود.

▪️در اینصورت، دو شناور و یا یکی از آنها، نتوانستند با شناسایی همدیگر از تصادم جلوگیری کنند و یا اینکه زمانی متوجه حضور یک شناور و احتمال برخورد با همدیگر شدند که دیگر نتوانستند واکنشی جهت جلوگیری از تصادم انجام دهند. گزارش های ارائه شده است از طرف مسئولان چینی حاکی از این است که از چند ساعت قبل از بروز حادثه، اطلاعات هم نفتکش ایرانی و هم کشتی چینی ثبت نشده است.

گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از سانحه سانچی

سناریوی ۲

▪️از کار افتادن سیستم AIS و عدم تصویر العمل درست از طرف دو شناور و یا یکی از شناورها: در این سناریو فرض بر این است که رادار شناورها دچار اختلال نشده و دو شناور می توانستند از طریق رادار موقعیت همدیگر را مشاهده کنند، البته اطلاعات ارائه شده است به وسیله چینی ها حاکی از آن است که چند ساعت قبل از بروز حادثه، اطلاعات نفتکش ایرانی و کشتی چینی ثبت نشده است.

علت دقیق تصادم بین نفتکش سانچی و کشتی سی.اف. کریستال با بازکردن و بررسی اطلاعات جعبه سیاه کشتی ها مشخص می شود. ولی دو سناریو اختلال در سیستم ناوبری و راداری دو

درخصوص اینکه آیا اطلاعاتی ثبت نشده، به گفته مسئولان چینی در منطقه دریای چین شرقی به علت تردد فراوان احتمال از کار افتادن سیستم AIS وجود دارد. بنابراین احتمالا سیستم AIS دو شناور چند ساعت قبل از برخورد دچار اختلال شده، ولی رادار کشتی ها مشکلی نداشته است.

طبق این گزارش، با توجه به فعال بودن رادار، درواقع امکان محو شدن مانعی تا این اندازه بزرگ در رادار طرفین به هیچ وجه امکان نداشته و بی شک دو کشتی یکدیگر را دیده اند. به طور کلی موانع در رادارها اغلب شناسایی می شوند، ولی وقوع تصادم ها نیز گریزناپذیر هست. جهت مثال شرکت ملی نفت سال گذشته در مسیر سنگاپور دچار اتفاق شد و با یک کشتی متعلق به خط کشتیرانی ام.اس.سی برخورد کرد، یا حوادثی که حتی مربوط به پرسشها ماشین آلات فنی کشتی هست، خطای انسانی که مهمترین عامل حوادث دریایی به شمار می آید.

گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از سانحه سانچی

▪️در اصطلاح تخصصی دریانوردی وضعیتی به نام Close-Situation Quarter وجود دارد، یعنی اوضاع تقریباً تنگاتنگ که در چنین شرایطی یک کشتی به تنهایی نمی تواند عمل کند و الزم است که حتماً دو کشتی و با هماهنگی هم اقدام کرده و از تصادم جلوگیری کنند. اوضاع فوق بسیار پیچیده است.

▪️به عبارت دیگر جهت نفتکش سانچی و کشتی سی.اف کریستال احتمال دارد که چنین وضعیتی ایجاد شده است باشد. در این حالت باید جعبه سیاه بررسی شود که آیا در این اوضاع تلاشی جهت ارتباط گیری و عوض کردن مسیر با هماهنگی یکدیگر انجام گردید و کدام شناور نتوانست تصویر العمل هماهنگ و به موقعی جهت جلوگیری از تصادم داشته باشد.

▪️البته در اینجا این توصیه باید مد نظر قرار گیرد که کشتی سی.اف کریستال با قسمت جلوی خود که مستحکم ترین بخش آن به حساب می آید و دیواره های عمودی که بالاترین مقاومت را در تصادمات دارد، با نفتکش سانچی برخورد کرده هست. این اوضاع حکایت از آن دارد که احتمالاً تلاش کرده با جلوی کشتی به نفتکش برخورد کند تا میزان آسیب وارده به خود را به حداقل برساند. درصورتی که، اگرهر دو کشتی تلاش می کردند تا با کمترین زاویه به هم برخورد کنند، هرگز این اتفاق رخ نمیداد و نهایتا ًدیوارهای دو کشتی فرو می رفت.

▪️با توجه به این که نفتکش ها دو جداره هستند و بعد از دیواره اولیه، لایه های محافظتی وجود دارد و بعد از آن محفظه مهم هست؛ در این حادثه، شدت ضربه وارد شده است بسیار اوج بوده، تا جایی که لایه های محافظتی را از بین برده و به محفظه مهم بار که حاوی ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی بوده برخورد کرد و گاز قابل اشتعال بلافاصله نشت کرده است.

▪️گفتنی است یکی از احتمالاتی که می تواند علت عدم تصویر العمل بموقع باشد، دیده نشدن کشتی به وسیله یکی یا هر دو کشتی باشد. با در نظرگرفتن این که دریای چین شرقی مملو از ترافیک کشتی ها بالاخص کشتی های ماهیگیری هست، دریانوردی در این منطقه مسئله هست. حال این که کشتی های ماهیگیری جهت دیده شدن به وسیله کشتی های بزرگ از چراغ های پرنور و بزرگ استفاده کرده و کشتی های بزرگ مطابق قانون از چراغ هایی در جلو و پشت و چراغ های سبز و قرمز در دو طرف چپ و راست استفاده می کنند که از ۳ تا ۶ مایلی درصورتی که اوضاع دید مناسب باشد، قابل رویت است.

▪️این احتمال وجود دارد که در اتفاق سانچی چراغ های کشتی در بین چراغ های بزرگ کشتی های ماهیگیری به وسیله یکی یا هر دو کشتی رؤیت نشده و واکنشی به موقعی جهت جلوگیری از تصادم انجام نگرفته باشد.

▪️البته بیان این توصیه در اینجا ضرورت دارد که انجام تصویر العمل جهت جلوگیری از تصادم درصورتی که اوضاع دید جهت فاصله ۳ الی ۶ مایل مناسب باشد، دیده شدن کشتی ضرورت دارد و صرف این که در رادار کشتی دیده شود، واکنشی نمی توان انجام داد.

▪️با رادار زمانی می توان جهت جلوگیری از تصادم تصویر العمل نشان داد که محدودیت دید وجود داشته باشد. با توجه به وجود اوضاع دید مناسب در منطقه ای که اتفاق رخ داده هست، این احتمال وجود دارد که یکی از کشتی ها یا هر دو همدیگر را ندیده و تصویر العمل بموقع انجام نگرفته باشد.

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که در اینجا در رابطه با تصادم نفتکش سانچی و کشتی فله بر سی.اف کریستال بیان شده است هست، می توان موارد زیر را به عنوان نتیجه گیری بیان کرد:

منطقه ای که این تصادم رخ داده هست، در سال ۲۰۱۶ شاهد ۳۴ اتفاق خسارت کل جهت کشتی های مختلفی بوده است که ۴۲ درصد اتفاق های خسارت کل در دنیا در سال ۲۰۱۶ هست. علاوه بر این، طی دوره ۱۰ ساله (۲۰۰۷- ۲۰۱۶) ۷/۳۲ درصد از کل حوادث خسارت کل دریایی در این منطقه رخ داده هست. همچنین از ۱۲ خسارت بزرگ وارده به کشتی ها در سال۲۰۱۶ ،۴ مورد آن در این منطقه بوده هست. بنابراین می توان گفت که به صورت کلی احتمال تصادم کشتی ها در این منطقه بالاست.

طی سال های ۲۰۰۷-۲۰۱۶ ،شناورهای فله بر ۹۸ و تانکرهای نفتکش ۱۵ مورد سوانح و تصادم دریایی داشته اند که بخشی از این خسارت ها مربوط به تصادم هست. ازاین رو می توان بیان کرد که سابقه تصادم در کشتی های فله بر زیاد از تانکرهای نفتکش است.

تصادم، انفجار و غرق شدگی ازجمله عوامل مهم در خسارت های وارده به کشتی هست. در سال ۲۰۱۶، در مجموع ۵۵ مورد از ۸۵ مورد خسارت کل جهت کشتی ها، مربوط به این عوامل بوده هست. همچنین طی دوره زمانی ۲۰۰۷-۲۰۱۶، سهم این عوامل ۷۸۸ مورد از ۱۱۸۶ مورد خسارت کل بوده است.

مجموعاً ۱۱۰ میلیون دلار (کشتی ۵۰ میلیون دلار و محموله ۶۰ میلیون دلار) خسارت فیزیکی در کنار از دست دادن ۳۲ خدمه در این سانحه جهت کشتی سانچی رخ داده است که با استفاده از ترکیب بیمه بدنه و p&I میتوان خسارت مالی را دریافت کرد. البته بعضی پیچیدگی ها مثل U-Turn جهت پرداخت دلار خسارت وجود دارد.

علت دقیق تصادم بین نفتکش سانچی و کشتی سی.اف. کریستال با بازکردن و بررسی اطلاعات جعبه سیاه کشتی ها مشخص می شود. ولی دو سناریو اختلال در سیستم ناوبری و راداری دو شناور یا یکی از شناورها و از کار افتادن سیستم AIS و عدم تصویر العمل درست از طرف دو شناور و یا یکی از شناورها می تواند علل تصادم باشد.

واژه های کلیدی: تصویر | خسارت | سیستم | برخورد | اخبار اقتصادی و بازرگانی

برای دانلود باید در سایت ثبت نام کنید و احراز هویت را انجام دهید.
دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار